De wereldwijde verspreiding van het besmettelijke Corona/ Covid virus, is nog niet ten einde. De Lockdown gaat nog tot tenminste 9 februari duren. In America rommelt het vanwege uitspraken van president Trump. In Engeland is een nieuw virus opgedoken en wij moeten zoveel mogelijk binnen blijven. Dat valt niet mee! Vandaar dat ik dacht ik ga je helpen met 10 creatieve tips om je door deze pandemie heen te loodsen. Want ook al had jij het idee om van 2021 het mooiste jaar ooit te gaan maken, voorlopig moet je nog even op de plaats rust houden. Niemand weet hoe dit jaar eruit zal gaan zien. De inzet van creativiteit en mindfulness is een fantastische manier om hier doorheen te komen. Deze tijd nodigt uit om op zoek te gaan naar de Kunstenaar in jezelf. Doe bijvoorbeeld (mijn) Online workshops en laat je inspireren. Maar eerst komen hier mijn 10 tips om jezelf te verwennen:

1. Reserveer elke dag minimaal een half uur om aan een schilder of tekenopdracht te werken. Ik noem ze mijn pauze momentjes.Dit om je creatieve kanaal open te zetten/ te houden. (zie opdracht Energizer op mijn site)
2. Kom los van je beeldscherm (en). Vooral nu velen van ons thuis moeten werken.Zet ze op tijd UIT. Ook je iphone en Ipad. Zodat je geen piepje meer hoort. Dat geeft rust.
3. Geef je huis een ‘mini – make -over’. Zet de ramen open en laat frisse nieuwjaarsenergie naar binnen stromen. Gooi overbodige zooi weg. Dat geeft rust. Koop verse bloemen.Verschuif de meubels eens, en maak het geheel compleet met een paar ‘oude’ kussens die je nog op de zolder had liggen, een plaid en een schilderij van eigen hand.
4. Maak een afspraak met jezelf. Het  KUNSTENAARS AFSPRAAKJE ( term komt uit boek “The Artist’s Way” boek van Julia Cameron) Mensen die mij kennen weten dat ik fan ben van dit boek en dat ik er veel uit werk in mijn coaching. Het kunstenaarsafspraakje is een afspraak met jezelf. Dus reserveer er tijd voor in je agenda.  Hoe je die tijd invult is geheel aan jou. Simpelweg een wandeling maken, of ergens even ALLEEN te gaan zitten tekenenen, naar de wolken kijken of lezen. Al is het maar een half uur per dag, je kunt hier zo van opladen.
5. Avondje Wellness in je eigen badkamer. Zet een muziekje aan en een geur kaarsje of een diffuser van Geurwolkje.nl met de geur Eucalyptus/ Rozemarijn en geef jezelf (of je partner) na het bad een heerlijke massage. Daarna zet je een kop gember thee en neem die mee naar bed, drink hem zo heet mogelijk op, daarna slaap je als een roos.
6. HYGGE, ( betekend welzijn) dat is de Deense Kunst van het leven. Er is een prachtig boek over geschreven door Meik Wiking van het Happiness instituut. Leuk om te lezen in Corona tijd! Je fysiek omringen met vrienden kan helaas in deze tijd niet. Maar je kunt ze wel bellen, Face -Timen of Zoom-en. En je kunt 1 persoon per keer uitnodigen om een spelletje te komen spelen ( SKIP-DO, SJOELEN, KAARTEN, SCRABBLE) of samen te gaan tekenen. Daar worden jullie beiden blij van. Zeker als je er een muziekje bij aan zet, dikke sokken aan doet en een kop warme chocolademelk erbij neemt. Dat is echt genieten. Dus niet over de toestand in de wereld praten, hoe slecht het allemaal gaat en dat je je zorgen maakt! DAT IS VERBODEN!
7. Speel de toerist in je eigen stad. Ga niet met z’n allen naar het bos toe, maar ga eens wandelen in een andere wijk van je stad of dorp Kijk met andere ogen hoe mooi het daar eigenlijk is. Maak foto’s van oude verweerde muren, of andere bijzondere dingen. Kun je ze later uitprinten en bewaren in je ART- journal.
8. Haal de GEUR van GELUK in huis. Voor de een is dat een kop vers gezette koffie, voor de ander een zelfgebakken appeltaart. Wetenschappelijk is bewezen dat ook de geur van bloemen mensen gelukkig maakt!
9. Begin elke morgen voor het opstaan met het schrijven van je Morning Pages. Schrijf alles op wat er in je hoofd speelt en vertrouw het toe aan de badzijden van het boek. Ook dit komt uit het boek van Julia Cameron. Het schrijven op deze manier is een soort afwatering. Het maakt je hoofd leeg. Heerlijk, je kunt er alles tegen zeggen want het praat toch niet terug. Dit is een mooie vorm van Mindfulness.
10. Maak voor het eind van januari een Mindmap of een Soulcard, met jouw FOCUS voor jouw nieuwe jaar. Hang hem ergens op zodat je hem iedere dag ziet. En zet er een mooie spreuk bij, die je steun geeft in deze tijd. TIP: Geef deze opdracht door aan je moeder, dochters, vriendinnen en laat ze op 31 januari via een Zoom meeting aan elkaar zien.

Dit is mijn spreuk aan jou:

There is nothing either good or bad, but thinking makes it so.