In het voorjaar van 2016 liep ik tegen een Burn-out aan. In november 2015 was mijn allerliefste vader overleden, nadat ik hem een jaar had verzorgd. Het contract van de woonwinkel waar ik toen werkte werd niet verlengd, mijn relatie liep op de klippen en alsof dat nog niet erg genoeg was…overleed mijn enige neef plotseling aan een hartstilstand. Dit was zelfs voor mij net iets teveel en ik voelde me in alle opzichten in de steek gelaten. Het voelde alsof ik langzaam wegzakte in een emotioneel moeras. Ik lag hele dagen in bed omdat ik de noodzaak niet voelde om er nog uit te komen. Wat had het allemaal nog voor zin… Iedereen waar ik van hield liet me in de steek. Behalve mijn dochters! Die maakten zich vreselijke zorgen om hun moeder.  Totdat mijn oudste dochter zei ; “Mam, ik ga cursus Mindfulness doen, waarom doe je niet mee?”

Die cursus veranderde mijn leven drastisch. Want voordat ik aan die cursus begon dacht ik altijd, ‘waarom moet mij dit overkomen.’.. Het was dat stemmetje in mijn hoofd dat mij constant vertelde dat ik niet goed genoeg was, dat het allemaal mijn schuld was! En daarom hield ik niet meer van mezelf. Mindfulness leerde me om weer van mezelf te gaan houden en gebeurtenissen te zien als wolken die voorbij drijven.

Wat mij het meest aanspreekt in Mindfulness is de zin; dat je problemen hebt...maar ze niet bent!  Want bepaalde gebeurtenissen in je leven kun je nu eenmaal niet voorkomen. En in ieders leven gebeuren leuke en minder leuke dingen. Hoe je ermee omgaat dat bepaal jezelf.  Mindfulness leerde mij dat ik er in mee kan gaan en er boos en verdrietig om kan worden, maar ook dat ik er van een afstand naar kan kijken, zonder me mee te laten voeren door mijn emoties. Dan blijven sommige dingen vervelend, maar je gaat er niet meteen mee door het lint! En wat ook belangrijk is om te blijven VERTROUWEN in de goede afloop van dingen. Het is een eenvoudige natuurwet, maar het werkt.

Waar ik moeite mee heb, is dat er veel aandacht wordt geschonken aan mediteren. Voor mij is dat reuze lastig. Ze zeggen dat het de manier is om in balans te komen.
Maar als ik ga tekenen, dan kom ik pas in balans. Dan kan ik mijn gedachten uitzetten. Ik kan dat uren volhouden zonder te eten of te drinken en verbaas me dan altijd over de tijd… De tijd die doortikt, maar waarvan ik op dat moment totaal geen notie heb. Ik voel me volledig opgenomen in het hier en nu. In het tekenproces en niets anders. Men noemt dat ook wel een toestand van Flow. Ik noem het Creatieve Mindfulness!

Als mijn hoofd te vol zit, kan ik het maar op een manier tot rust brengen en dat is door te gaan zitten tekenen of schilderen (met Aquatint, zodat je niet kunt sturen) En het werkt ook preventief, als ik iedere dag een half uur creatief bezig ben, creeert dat stilte in mijn hoofd en komt er weer ruimte om oplossingen te zoeken voor uitdagingen in mijn dagelijks leven. Ik vergelijk ons hoofd vaak met de radio. Als de frequentie goed is, is er geen ruis op de lijn. En kun je gemakkelijk alles aan in je leven. Maar zodra je het gevoel hebt dat het niet zo lekker gaat dan heb je ruis op de lijn. En die ruis veroorzaakt onrust. Door het kiezen van de juiste tekenoefening kun je de knop (vergelijk die met de radio) in je hoofd veranderen en in de juiste stand zetten waardoor de ruis verdwijnt. Je draait zo als het ware de volume knop van je zeurende gedachten zachter of zelfs helemaal uit! Is dat niet mooi!

Juist in deze tijd, denk ik, hebben wij creativiteit zo hard nodig om de toekomst aan te kunnen! DIt Corona tijdperk waar wij ons momenteel in bevinden daagt ons uit. En daarbij kan creativiteit ons helpen.  Er heerst een hardnekkig misverstand dat je creatief bent of niet! En dat je dat niet aan kunt leren. Mijn overtuiging is dat we allemaal creatieve wezens zijn, maar omdat het vaak ondergewaardeerd of niet begrepen wordt laten we het los en doen we er niets meer mee.  Terwijl het ons geboorterecht is!  Ik ben ervan overtuigd dat creativiteit net zo belangrijk is in het onderwijs als lezen en schrijven. Laat het een serieus vak worden op school!  Anno 2020 kunnen we toch alles van geschiedenis opzoeken in Wikipedia en wat aarderijkskunde betreft, alles staat op Google…

“Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren”. Kende je hem al?  Pieker- gedachten nemen je volledig in beslag. Je kunt je niet meer concentreren, want dat ene blijft maar door je hoofd heen spoken. Mijn advies is ook dan, te gaan tekenen. In mijn volgende blog zal ik dieper ingaan op FLOW, maar voor nu geef ik je een korte tekenopdracht:

TEKENOPDRACHT:
Neem A4 aquarel papier en schilder daar allemaal gekleurde wolken op. (zie foto hierboven)  Elke wolk staat voor een of meerdere zorg (en) die je hebt in je leven. Doe het met Aquatint. Als het droog is ga je elke wolk apart versieren of je schrijft er je zorgen in.  Tijdens het versieren van de wolken kom je in toestand van Flow terecht. Ik vergelijk dat met meditatie die ik geleerd heb in mijn Mindfulness-cursus. Je denkt nergens anders aan dan welke lijn of vorm je gaat gebruiken en dat werkt helend. Het maakt het gelukshormoon Serotonine aan waardoor je je weer blij gaat voelen. Dit is sterker dan dat stemmetje in je hoofd (EGO) dat je in zit te fluisteren dat je het niet goed doet. Dus als je maar vaak genoeg  tekenpauzes inlast, verdwijnt dat stemmetje langzamerhand uit je leven. En kun je net als ik zeggen; “Ik HEB een probleem, maar ik BEN het niet! ” Succes. Ik verheug me op je reactie, Rita.

Vind je het leuk om op dit artikel te reageren, stuur je reactie naar: post@ritameertens.nl

Heb je mijn 25 tips om met Stress om te gaan al gelezen? DOEN!